Saeco kaffe forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Problem med skumning

5 posters

Gå ner

Problem med skumning Empty Problem med skumning

Inlägg  PGVInvest mån aug 04, 2008 4:51 pm

Är det bara jag som har problem Mad

Helt plötsligt fungerar inte skumningen längre. Från att det kommit ett tjockt härligt skum kommer nu bara ett par mm upp till en halv centimeter med skum.

Har verkligen rengjort mojängen som suger upp mjölken. Förstår inte funktionen hos den vita ratten. Oavsett hur jag gör så blir det ingen skillnad. Missar jag någon annan inställning?

PGVInvest

Antal inlägg : 10
Registreringsdatum : 08-07-10
Ort : Vellinge

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Sv: Problem med skumning

Inlägg  Pizzaface ons aug 06, 2008 11:53 am

Vad trist!
Den vita "ratten" skall bara vridas lite för att ev mjölk som klibbat fast skall släppa.
Du kan enkelt ta loss den om du drar den vita ratten rakt bakåt. Jag fick med en extra o-ring till den,
så den är gjort så att den skall gå att ta loss. högst upp på capuccinatoren finns det ett litet hål, titta efter så att det inte är igen satt.
Dum fråga kanske, änvänder du rätt rengörings medel? Jag brukar använda diskmedel ibland typ YES. Fungerar kanon.
Man får se till att medlet blandats ut ordetligt i behållare bara.
Pizzaface
Pizzaface

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 08-07-17

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Sv: Problem med skumning

Inlägg  PGVInvest lör aug 09, 2008 11:17 am

Jag har haft isär hela manicken i beståndsdelar och börjar misstänka att problemet snarare är inne i maskinen. Tycker jag har testat allt.
Ett annat problem är att när jag sätter i mjölkbehållaren och stänger luckan känns det som om det är ett "glapp" då maskinen ibland fortsätter säga "stäng mjölklucka".

Ibland har jag även sett att det runnit mjölk ner i vattenbehållaren eller längs med väggen innanför vattenbehållaren. Har någon av Er upplevt detta?

PGVInvest

Antal inlägg : 10
Registreringsdatum : 08-07-10
Ort : Vellinge

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Kanske lösning

Inlägg  PGVInvest tor aug 14, 2008 8:40 pm

Det kan vara att jag hittat lösningen.
Jag har tidigare satt in hela den svarta behållaren med skummaren i kylen med mjölken i.

Testade nu att ta loss skummaren, dela på den, skölja av den och låta den lufttorka inför nästa kopp och då verkar det fungera.

PGVInvest

Antal inlägg : 10
Registreringsdatum : 08-07-10
Ort : Vellinge

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Lösning....

Inlägg  Mirran tis aug 19, 2008 8:34 am

Hej,

Vad har du för serienr på maskinen till att börja med?
Det finns 3 versioner på cappuccinatorn så det är lättast att börja med versionen.
/Mirran

Mirran

Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 08-08-19

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Sv: Problem med skumning

Inlägg  Pizzaface lör aug 30, 2008 8:17 pm

Det verkar som om ingen orkar kolla upp sitt serie nr: du har inte lust att tala om alternativen? Mest nyfiken... Basketball
Pizzaface
Pizzaface

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 08-07-17

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Sv: Problem med skumning

Inlägg  PGVInvest sön aug 31, 2008 9:01 am

Var hittar jag serienumret?

PGVInvest

Antal inlägg : 10
Registreringsdatum : 08-07-10
Ort : Vellinge

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Serienr

Inlägg  Mirran tis sep 09, 2008 10:31 pm

Hej,

Serienr på 9006 och delar av 9007 maskinerna finns under maskinen medans 9008 och framåt öppnar man luckan vid bryggenheten så ser ni lappen där. (9006=2006, 9007=2007 osv).

Cappuccinatore skiljer sig på att den nya gällande versionen har precis som små "vingar" i bak kanten vid den vita ratten.

Det som brukar hjälpa då man får dålig skum i mjölken är att köra tvätt cykeln för mjölk (ej sköljning, den lilla reningen), på de nya versionerna kan man använda ytterst lite diskmedel i mjölk behållaren.

Skulle det ändå inte bli skum efter denna rengöring så kan det hända att den måste skickas in för omprogrammering.

Hoppas detta hjälper er lite.
/Mirran

Mirran

Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 08-08-19

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Sv: Problem med skumning

Inlägg  Aeroniclas tis sep 09, 2008 11:37 pm

Jo, efter lite provande har vi verkligen insett vikten av att rengöra och helst lufttorka mjökbehållaren. Efter det brukar det komma ut riktigt fin skum Very Happy

Gällande mina andra problem med att göra andra kaffesorter än cappocino så verkar det som om det är mjukvaruproblem med min maskin. Den har serienummer 9008 och är således nytillverkad och enligt Gerby så har det kommit in ett flertal de senaste veckorna med likartade problem. Känns ju halvbra att Saeco släpper ut maskiner med så uppenbara fel men förhoppningsvis är det i alla fall en lösning på gång... Very Happy

När den väl fungerar så gör den ju fantastiskt gott kaffe så jag hoppas på en lösning snart.

Aeroniclas

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 08-08-16

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty PROBLEM MED SKUMNING...

Inlägg  carins sön feb 28, 2010 8:11 pm

Har en primea cappuccino ring, har nyss skaffat den och i början fungerade skummet jättebra, (de två första gångerna) såg att det var fler som haft detta fel. Jag har provat olika rengöringar på den men inget hjälpte. Men nu har jag kommit på felet.. När maskinen startar och man byter ut mjölken mot vatten så måste man TA BORT den vita ratten(cappucinatoren) det är bara att dra den rätt ut.. den skall inte sättas tillbaka förrän mjölkbehållaren är i. Gör man detta så fungerar det och blir ett jätte fint skumt.. Very Happy

carins

Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 10-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Problem med skumning Empty Sv: Problem med skumning

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet