Saeco kaffe forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Problem med vatten

+2
Pizzaface
PGVInvest
6 posters

Gå ner

Problem med vatten Empty Problem med vatten

Inlägg  PGVInvest ons jul 16, 2008 9:14 am

Jag har redan från första koppen känt att något inte stämmer.
Själva mjölken är inga problem, men när kaffet pressas ut så har jag känt att det ibland inte bllir rätt.

Igår gjorde jag två identiska koppar, i det första rann/droppade kaffet ner i koppen och i den andra så bara droppade kaffet och den koppen blev bara 2/3 av vad den första blev.

Lådan vid sumpen fylls oroväckande fort vilket gör att jag tror att den "läcker" på något sätt.

Vill bara kolla hur snabbt Er låda fylls och om Ni upplever samma sak?

(Forumdelen "problem..." gick inte att posta i)


Senast ändrad av Karnaa den fre jul 18, 2008 8:39 pm, ändrad totalt 3 gånger (Orsak för redigering : Nu är forumdelen Problem fixad och denna tråd flyttad dit. Mvh Karnaa)

PGVInvest

Antal inlägg : 10
Registreringsdatum : 08-07-10
Ort : Vellinge

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  Pizzaface tor jul 17, 2008 1:59 am

Har du testat att vrida på SBS "ratten"? Tydligen kan skit fastna i den, mitt tipps från Gerby.se var att vrida lite på den undertiden man kör rengörnings programmet.
Har du gjort rent bryggenheten med hjälp av rengörnings tabletten? Den skall man lägga i hålet för färdigmalt kaffe och sedan köra rengönings programmet för kaffe enheten. Har nämligen haft min Primea Touch plus på rep hos Gerby pga att jag själv hade sönder den. (Jag erkänner det va jag Twisted Evil ) Jag råkade ta ett rengörnings medel innehållande AMONIAK!!! Evil or Very Mad så så gummit i ventilen på bryggenheten pajjade. Jag fick en uppdaterad cappuccinatore efter reparationen. Skummet tyckte jag var bra innan men nu jämnare och alltid lika bra. Hoppas det löser sig!!! Jag postade en länk med sprängskiss under Problem med maskinen här på forumet What a Face
Pizzaface
Pizzaface

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 08-07-17

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  Karnaa fre jul 18, 2008 12:45 pm

Fick också helt plötsligt problem med droppande vatten. Sad
Testade att rengöra systemet med tablett,fick då ännu värre droppande hmmm konstigt.Evil or Very Mad
Tog då ut brygggruppen,sattte den under ljumet vatten,var extra noga med filtret,smörjde de angivna delarna.
Och VOLLA!!! nu rann det så fint så fint.Laughing
Tänk på att kolla så att markeringarna stämmer enligt manualen på brygggruppen innan du sätter tillbaka den.
Karnaa
Karnaa
Admin

Antal inlägg : 13
Registreringsdatum : 08-07-06
Ålder : 46
Ort : Göteborg

https://saeco.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  Pizzaface fre jul 18, 2008 4:37 pm

Om man tittar ordentligt på bryggenheten så kan man se att det sitter en stjänskruv mitt i stål filtret.
Bi smaker sitter på "baksidan" av det filtret. Kan finnas mums mums där bakom. Super smidigt att göra rent på baksidan då man enkelt kan kontrolera att
alla små hål blir rena.
Pizzaface
Pizzaface

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 08-07-17

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Mitt problem

Inlägg  PGVInvest mån jul 28, 2008 9:53 pm

Jag ringde och pratade med Gerby och måste säga att de har kanonservice.
Fick tipset att lossa luckan där man häller bönorna.

Med den medföljande insexnycklen kan man ställa grovleken på malningen. Jag såg att mina "puckar" var extremt finmalda och började skruva. Tyvärr slutade det med att bönorna kom ut i stort sett omalda och jag fick ännu större problem. Envis som man är började jag plocka isär maskinen och insåg att jag skruvat för mycket på skruven så att ett "kugghjul" hade hoppat loss.

Satte tillbaka allt igen och finjusterade och nu rinner det som bara den och allt fungerar igen.

OM ni skall in här och pilla så fungerar det som så att man sätter i insexnyckel, trycker ner så att allt sjunker cirka 4-5 mm och sedan skruvar man YTTERST lite.

Grovare böner medurs
Finare böner moturs.

Kan kännas kosntigt eftersom man borde få finare böner om man vrider ner kan tyckas, men eftersom det driver ett kugghjul så är det alltså tvärtom :-)

PGVInvest

Antal inlägg : 10
Registreringsdatum : 08-07-10
Ort : Vellinge

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  Pizzaface mån jul 28, 2008 11:13 pm

Super nice! Tack för tipset. Jag har varit där och pillat förut men tryckte inte ner först.
Nu kanske extraktions tiden ändras på ex en espresso? Vad det verkar som skall en äkta espresso ta ungefär mellan 20-25 sek att rinna igenom.
Men undra om förbryggningen typ kompenserar det? Vad tror ni?

Åter igen tack för tipset!! Very Happy
Pizzaface
Pizzaface

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 08-07-17

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  Ignatius Riley tis jul 29, 2008 2:35 am

20-25 sekunder kommer inte en helautomat upp i.
Men det kan smaka otroligt bra ändå. Konstigt nog.

Ignatius Riley

Antal inlägg : 11
Registreringsdatum : 08-07-06
Ort : Malmköping/Västerås

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  Pizzaface tis jul 29, 2008 11:02 pm

Absolut! Jag håller med. I annat fall hade maskinen fått sommmar afro jobb som bojssänke! afro
Pizzaface
Pizzaface

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 08-07-17

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  zandman sön sep 06, 2009 7:32 pm

Hej,

Jag hittade hit efter lite googling och har lite problem med min Saeco Primea Touch plus, jag har justerat malningsgraden och får exakt samma problem som beskriv här med jättegrovt malda bönor så maskinen får "böninfarkt" och vill bli ombootad. Jag har försökt justera moturs båda lite och mycket men de hjälper inte, den pytsar fortfarande ut nästan omalda bönor.. Jag har skruvat bort bönbehållaren och lyft på gummiskyddet och ser kugghjulen men hur ska jag justera malningsgraden, de verkar alltid bli grovmalet oavsett hur jag ändrar Embarassed Har försökt justera tillbaka den större kugghjulet så de matchas av en liten indikator jag har på de lilla hjulet (man justerar med men de hjälper inte...). Tacksam för hjälp!

zandman

Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  Pizzaface fre sep 18, 2009 3:45 pm

Har för mig att man skall trycka ner insex nycklen när man justerar.
Pizzaface
Pizzaface

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 08-07-17

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  agapimos lör feb 11, 2012 5:30 pm

Pizzaface skrev:Om man tittar ordentligt på bryggenheten så kan man se att det sitter en stjänskruv mitt i stål filtret.
Bi smaker sitter på "baksidan" av det filtret. Kan finnas mums mums där bakom. Super smidigt att göra rent på baksidan då man enkelt kan kontrolera att
alla små hål blir rena.

Ok,och hur kommer man åt att skruva bort den lilla skruven skulle jag vilja veta?

agapimos

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 12-01-30

Till överst på sidan Gå ner

Problem med vatten Empty Sv: Problem med vatten

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet